Afviser flaske - 6 mdr.

12. november 2023

Alder:
6 mdr.

Afviser flaske - 6 mdr.

Hej Helen,

Min søn på 6 mdr afviser flaske. Jeg ved ikke om han får sin daglig mælkeindtag.

Jeg følger din bog og dermed også den rutine.

Rutinen ser således ud:

Vi vågner 7,30 han får sin grød med forskellige frutmos topping. Det er han også begyndt med at afvise og derfor skifter jeg mellem grød og øllebrød.

kl 9,30 får han frugtmos, andre gange springer vi over da han er for træt til at holde sig vågen men ellers er han glad for frugtmos. Her ammer jeg ham men andre gange vil han slet ikke have og vil bare sove.

kl 11,30 vågner får grøntmos eller øllebrød.

kl 13 tilbyder jeg ham en flaske på 120 ml men den afviser han og andre gange tager han kun 20-30 ml

Kl 16 får han frugtmos og lidt efter får han tilbudt flaske som han ikke tager.

kl 18.30 får han grøntmos med enten kylling kød eller fisk.

kl 20.30 får han en flaske som han godt vil tage og kl 23 får han også en som han godt vil tage.

De to flasker han får tilbudt om aften vil han gerne have.

Skal sige at han får ...

Annonce

... vand af kop til alle måltider. Han drikker lidt og spytter resten ud. Skal også nævne at jeg giver ham MME i hans mad.

Jeg er bare frustreret over om han får nok mælk.

Udover det sover han ikke så godt om natten han har en del opvågninger som giver en hård nat til mig og ham. Han er en sund og rask dreng på 8,5 kg. Jeg har overvejet en tyngdepose, men ved ikke hvad du synes?

Noget andet som jeg er forvirret over er hvornår skal man give flaske efter måltidet fordi jeg føler nogengange jeg måske giver den for hurtigt og han er for mæt, kan du hjælpe med dette?

Han har ellers tandfrembrud og døjer med forstopplese men han får microlax og lactulose men det er stadig en hård omgang for ham og er heller ikke glad for de midler. Jeg giver ham sveskemos næsten hverdag.

Et sidste spm hvad kan man give ham hvis han ikke vil have grød mere til morgenmad altså som alternativ? Og hvad kan jeg gøre for at han sover godt om natten. Han får den drømmeflaske men der går ikke længe så vågner han.

Hilsen S.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor